Несправність авто через наїзд на каналізаційний люк: хто відповідатиме

ВС у рішенні від 30 жовтня 2019 року у справі № 639/2132/18 визначив, хто відповідатиме за шкоду, завдану при наїзді на відкритий каналізаційний люк.

З повним текстом судового рішення можна ознайомитися у VERDICTUM. Замовити повнофункціональний тестовий доступ можна тут.

Обставини справи

Позивач звернувся до суду з позовом до комунального підприємства “Харківводоканал” та комунального підрядного спеціалізованого підприємства по ремонту і будівництву автошляхів м. Харкова “Шляхрембуд”, просив стягнути з відповідачів у солідарному порядку на його користь 238 952 грн 64 коп. майнової шкоди та 30 000 грн – у рахунок відшкодування моральної шкоди.

Позов мотивовано тим, що при наїзді на люк колектора автомобілем, що належить позивачу, відбулось відкриття цього люку з подальшим перевертанням та пошкодженням автомобіля.

Місцевий суд постановив стягнути збитки з комунального підприємства “Харківводоканал”. Відповідне рішення було скасоване апеляційним судом, визнавши винним у пошкодженны авто КПСП по ремонту і будівництву автошляхів.

Позиція Верховного Суду

ВС погодився з судом апеляційної інстанції.

Згідно з Законом “Про дорожній рух” водій має право на відшкодування збитків, завданих внаслідок невідповідності стану автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів вимогам безпеки руху.

Власники доріг, вулиць та залізничних переїздів або уповноважені ними органи несуть відповідальність за створення безпечних умов руху на дорогах, вулицях та залізничних переїздах, що знаходяться у їх віданні.

Відповідно до п. 2 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабміну від 30 березня 1994 року, ремонт і утримання дорожніх об’єктів (крім залізничних переїздів), що перебувають у загальнодержавній власності, здійснюється дорожньо-експлуатаційними організаціями, які належать до сфери управління “Укравтодору”, а тих, що перебувають у комунальній власності, – відповідними комунальними дорожньо-експлуатаційними організаціями.

Власники дорожніх об’єктів або уповноважені ними органи, дорожньо-експлуатаційні організації зобов’язані:

– постійно контролювати експлуатаційний стан усіх елементів дорожніх об’єктів та негайно усувати виявлені пошкодження чи інші перешкоди в дорожньому русі, а за неможливості це зробити – невідкладно позначити їх дорожніми знаками, сигнальними, огороджувальними і направляючими пристроями відповідно до діючих нормативів або припинити (обмежити) рух;

– контролювати якість робіт, що виконуються підрядними організаціями;

– відшкодовувати в установленому законодавством порядку збитки власникам транспортних засобів, якщо дорожньо-транспортна пригода сталася внаслідок незадовільного утримання доріг, вулиць, залізничних переїздів.

Отже, апеляційний суд, скасовуючи рішення місцевого суду, та стягуючи завдану позивачу шкоду з КПСП по ремонту і будівництву автошляхів м. Харкова “Шляхрембуд”, правильно визначиву, що балансоутримувачем території, на якій сталась ДТП за участі транспортного засобу , є КПСП по ремонту і будівництву автошляхів м. Харкова “Шляхрембуд”, яке повинно здійснювати контроль за станом та якістю дорожнього покриття вказаної території, а також розташованих на дорозі каналізаційних споруджень.